9 اصل برای محتوا نویسی حرفه ای و جذاب

9 اصل برای محتوا نویسی حرفه ای و جذاب

کسب کارهای اینترنتی برای پیشرفت خود، محتاج تولید محتوا برای سایت (Content production) هستند؛ ازاین‌رو  رعایت اصول محتوا نویسی امری ضروری به‌حساب می‌آید. قطعاً می‌دانید که تولید محتوا، یکی از مهم‌ترین روش‌های اصلی در توسعه  کسب‌وکار است، وقتی نتوانیم اصول آن را رعایت کنیم منجر به افت بازدید و ریزش شدید مخاطب خواهد شد. همه بیزینس‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی برای افزایش مخاطبین دست به تولید محتوا می‌زنند به عبارتی دیگر، لازمه تداوم و پیشرفت بیزینس‌های آنلاین، تولید محتوا است. ما سعی داریم در این نوشته، اصول محتوا نویسی را که کارشناسان تولید محتوا و محتوانویسان باید رعایت کنند را شرح دهیم.

اصل‌های اساسی در محتوا نویسی جذاب و حرفه ای

در مقدمه نیز به اهمیت اصول محتوا نویسی اشاره کردیم، اصول محتوانویسی امری مهم در بیزینس‌های آنلاین می‌باشد. تولید محتوای ساده را هر کسی می‌تواند به‌راحتی انجام دهد، اما وقتی محتوایی جذاب، خاص و کاربرپسند می‌باشد که اصول محتوا نویسی آن رعایت شده باشد. در ادامه برای داشتن محتوای خاص به مواردی اشاره خواهیم کرد.

تولید محتوای ارزشمند و مفید

مخاطبین همواره به دنبال محتوای مفید و باارزش هستند. مواقعی که یک مخاطب مطالبی کم‌ارزش و کسل‌کننده می‌بیند، مسلماً تمایلی به ادامه آن پیدا نخواهد کرد. سایت‌های بزرگ و موفق همیشه محتواهای مفید و جذاب تولید می‌کنند.

ارائه راه‌حل‌های کاربردی

یکی از پارامترهای مهم در اصول محتوا نویسی، ارائه راهکار برای مخاطبین است. دلیل اینکه مخاطب محتواهای ما را می‌خواند این است که یک دغدغه یا سؤالی، ذهنش را مشغول کرده است و در محتواهای ما به دنبال راهکار می‌گردد. وقتی در محتوای خود راهکارهایی را پیشروی مخاطب بگذارید، متن شما به یک متن مفید و قابل‌استفاده تبدیل می‌شود.

 

برای نوشتن محتوا یک دیدگاه جامعی را راجع به موضوع بیان کنید هدف از این کار این است که مخاطبین بدانند، شما مشکلات و دغدغه‌هایشان را می‌شناسید، سپس در ادامه راهکارهایی را برای مخاطب بیان کنید. یک محتوانویس حرفه‌ای وقت زیادی را برای شناختن مخاطبین خود می‌گذارد. این‌گونه است که محتواهای بی‌نظیری تولید می‌کند.

ایده‌های ناب در تولید محتوا

ایده‌های ناب همیشه محرک پیشرفت سریع یک کسب‌وکار هستند. مواقعی که محتوایتان همراه با یک ایده خاص همراه باشد می‌تواند در کنار سایر ابزارهای محتوا نویسی، موفقیت زیادی را برای کسب‌وکار شما به ارمغان بیافریند.

شناخت مخاطبان، جز اصلی اصول محتوا نویسی

بهترین برندهای دنیا، هزینه‌های زیادی را بابت شناخت مخاطبین خود می‌گذارند، آن‌ها دوست دارند بدانند مخاطبین، راجع به محصولات و خدماتشان چه فکری می‌کنند؟ چه انتظاراتی را دارد؟ چگونه می‌توان با آنان حرف زد و محصولات مجموعه را پیشنهاد داد و سؤالاتی ازاین‌قبیل، دارند. وقتی مجموعه‌ای نتواند مخاطبین خود را بشناسد محکوم به شکست است. تا وقتی ندانید مشتری‌هایتان از شما چه می‌خواهند و چه حسی راجع به برندتان دارند، چگونه می‌توانید تصمیمات مهم و اقدامات مهمی را انجام دهید؟! در واقع چنین چیزی ممکن نیست.

 

شناخت مخاطبین، جز اصلی اصول محتوا نویسی قرار دارد و بسیار فاکتور مهم و حیاتی می‌تواند باشد. یک محتوانویس می‌تواند با جستجو در اینترنت، پرس و پاسخ و همچنین از نظرات مشتری‌ها و… آشنایی نسبی با مخاطبین خود پیدا کند.

لحن صمیمانه و نداشتن نگاه از بالابه‌پایین

همیشه نگاه از بالابه‌پایین، برای افراد جامعه جز منفورترین حرکات بشمار می‌رود. متأسفانه تعدادی از کسب‌وکارهای فیزیکی یا اینترنتی نیز نگاه از بالابه‌پایین را برای مخاطبین خود دارند و جالب این است که محتواهایی که تولید کرده‌اند نیز طبق همین اصول نوشته شده است. اما طبق آمار، این نوع رفتار در درازمدت و کوتاه‌مدت تأثیر بدی را بر کسب‌وکارها می‌گذارد.

از موارد اصول محتوا نویسی، نداشتن نگاه از بالابه‌پایین است و هر چقدر با مشتری‌ها و مخاطبین خود صمیمی باشید  و محتواهای با لحن ساده و صمیمی ایجاد کنید، تأثیرات مثبت زیادی را بر کسب‌وکار خود می‌گذارید. نداشتن کبر و غرور و نگاه از بالابه‌پایین، جدا از هدف اقتصادی و بیزینسی امری اخلاقی به شمار می‌رود.

بهره‌گیری از ابزارهای مختلف تولید محتوا

یک کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای می‌داند که استفاده از یک شیوه (صرفاً متن) مخاطبین کمی را می‌تواند جذب کند، برای همین استفاده از عکس‌نوشته، عکس، فیلم و صدا می‌تواند مکمل خوبی برای متن باشد.

استفاده از کلمات کلیدی در محتوا

در تولید محتوا، کلمات کلیدی نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر از یک سئوکار نقش کلمات کلیدی را بپرسید، از اهمیت  زیاد آن برایتان حرف می‌زند. استفاده از کلمات کلیدی مناسب در متن، یکی از فاکتورهای اصول محتوا نویسی است.

 

استفاده از کلمات کلیدی در محتوا

مواقعی که یک کارشناس تولید محتوا، کلمات کلیدی را شناسایی کرده و آن را در جاهای مختلف متن قرار داده است، محتواهای نوشته شده توسط موتورهای جست‌وجوی گوگل به‌راحتی قابل‌شناسایی است و امتیاز خوبی را دریافت می‌کند. اما صرفاً این موضوع، تکرار چند کلمه در متن نیست نیازمند آموزش و تفکر است، پس استفاده اشتباه از کلمات کلیدی می‌تواند نمره‌منفی را به همراه داشته باشد.

استفاده از تیترهای جذاب در محتوا نویسی

از ویژگی‌های دیگر یک محتوای حرفه‌ای می‌توان به تیترها و عناوین گیرا و جذاب آن اشاره کرد. همیشه کارشناس تولید محتوا، به نوشتن عناوین جذاب توجه مضاعفی را دارد. هرچقدر عناوین جذاب‌تری در متن‌ها نوشته شود مخاطبین بیشتری کل متن را می‌خوانند.

گیر انداختن و یا ایجاد تمایل به خواندن در مخاطب

برای اینکه یک کاربر اینترنتی بخواهد مطلب شما را مطالعه کند باید محتوای شما دارای تیتر جذابی باشد، اما اگر پاراگراف اول محتوای شما نتواند جذابیت کافی را برای مخاطب ایجاد کند، به احتمال زیاد کاربر تمایل خود را از خواندن مطلب از دست داده و سایت شما را ترک خواهد کرد. تاثیر جذابیت پاراگراف اول به قدری مهم است که شاید خواننده فقط با خواندن آن تصمیم خود را تغییر دهد، پس نگارش پاراگراف اوب در محتوا نویسی را با دقت و حوصله انجام دهید.

سخن پایانی

دانستیم که یک کسب‌وکار موفق، همواره تولید محتوا می‌کند. محتواهای مورد انتشار موفق فقط محتوایی هستند که اصول محتوا نویسی آن رعایت شده باشد، پس لازمه داشتن یک محتوای حرفه‌ای رعایت‌کردن اصول محتوای آن است. ما در اول این نوشته از اهمیت  اصول محتوانویسی برایتان حرف زدیم سپس عواملی که می‌تواند منجر به یک محتوای حرفه‌ای شوند را برایتان عنوان کردیم و توضیحات مختصری را برای هر بخش ارائه دادیم. شما با رعایت اصول محتوا نویسی می‌توانید محتواهای جذاب و حرفه‌ای را تولید کنید.

فهرست مطالب

طراحی سایت با دان مارکتینگ

همه مقالات

طراحی سایت با دان مارکتینگ

مقالات طراحی سایت

طراحی سایت با دان مارکتینگ

مقالات دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت با دان مارکتینگ

مقالات سئو

طراحی سایت با دان مارکتینگ

مقالات آموزشی

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها