بحث امضای محتوایی امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و دیجیتال مارکتینگ می باشد، البته لازم بذکر است که این موضوع قبلا نیز جزء معیارهای گوگل بوده ولی در سالهای اخیر این مسئله بیشتر مطرح شده است. اما امضای محتوایی چیست؟ بحث امضای محتوایی امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و دیجیتال مارکتینگ می باشد، البته لازم بذکر است که این موضوع قبلا نیز جزء معیارهای گوگل بوده ولی در سالهای اخیر این مسئله بیشتر مطرح شده است. اما امضای محتوایی چیست؟ آیا استفاده از آن اجباری است؟ نحوه ایجاد آن به چه شکلی می باشد؟ و سوالاتی از این قبیل که ذهن بیشتر افراد بعد از شنیدن عنوان امضای محتوایی به خود درگیر می کند، را ما در این مقاله بررسی و پاسخ خواهیم داد.
امضای محتوایی چیست؟
قبل از این که به تعریف امضای محتوایی بپردازیم بهتر است به این نکته مهم اشاره کنیم که امضای محتوایی با امضای دیجیتالی تفاوت دارد و اصلا دو مقوله کاملا جدا می باشد. امضای محتوایی در حوزه سئو و تولید محتوا مطرح می شود، هر نوشته محنصر به فردی که توسط نویسنده در یک متن نوشته می شود یک امضای محتوایی می باشد. اگر شما جمله ای یا عبارتی را که برگرفته شده از ذهنیت شما و همچنین از ادبیات و طرز نگرش شما می باشد را با نگارش خودتان می نویسید یک امضای محتوایی است.
اگر بخواهیم برای امضای محتوایی مثال بزنیم، به یقین می توانم بگویم که تمامی جملات و پاراگراف هایی که در این مقاله می بینید یک امضا برای نوشته بنده می باشد، چرا که این عبارات برگرفته از ذهن من در مورد موضوع بحث است، همچنین با نگارش خود آنها را نوشته ام. اما سوالی که مطرح است و آن اینکه هر جمله می تواند یک امضای محتوایی باشد؟ آیا معیار خاصی ندارد؟ برای پاسخ بهتر است در ادامه مقاله ما را همراهی کنید.
معیارهای یک امضای محتوایی
با تعاریف فوق ایجاد یک امضای خوب محتوایی کار خیلی سختی نیست، در حقیقت نیز چنین است. تنها کافیست که کپی برداری نکنیم تا امضای منحصر بفرد ایجاد شود. اما هر امضای محتوایی، امضای خوب محتوایی نیست. برای ایجاد یک امضای عالی باید یکسری معیار را مد نظر داشته باشیم، در زیر به برخی از مهمترین معیارها اشاره کرده ایم.
ذهنیت و درک شخص از موضوع
این موضوع کاملا درست است که هر شخص برای اینکه یک موضوع را یاد بگید باید مطالعه کند و نوشته ها و گفته های دیگران را بخواند، اما هر شخص بعد از مطالعه و یادگیری درکی جدا از درک دیگران از آن موضوع دارد. پس هنگام نوشتن یک محتوا بهترین کار این است که نویسنده درک خود را از موضوع بدون الگو برداری از نوشته های دیگر مطرح کند.
نحوه نگارش
جمله بندی، ساختار جمله و استفاده از برخی کلمات مترادف نیز منحصر به فرد است، هنگامی که شما به یک نوشته دیگران نگاه می کنید فکر می کنید که اگر شما نیز می نوشتید تقریبا همان ساختار و همان کلمات را استفاده می کردید. اما این اصلا درست نیست، اگر شما مطلبی را بخوانید و درک کنید بدون نگاه کردن به آن در صورت درک کردن حتما با نگارشی متفاوت و بیانی متفاوت خواهید نوشت.
منحصر بفرد بودن
برخی از جملات را نمی توان منحصر بفرد نوشت، برای مثال “علی به مدرسه رفت” یک جمله کامل و با معنی است که نهایتا به دو یا سه صورت آن هم به سختی می توان نوشت. برای همین بهتر است از این گونه جملات به عنوان امضا به تنهایی استفاده نشود. بطور کلی امضای محتوایی باید به اندازه ای طولانی باشد که مطمئن شوید حداقل 60 درصد مطالب شما منحصر بفرد است.
با معنا بودن و رساندن مفهوم
استفاده از یک یا دو جمله که معنی خاصی ندارد و یا در صورت داشتن معنی مفهومی را نمی رساند به عنوان امضای محتوایی محسوب نمی شود. برای مثال “هوا بشدت سرد شد” معنادار است اما خواننده انتظار دارد بعد از آن پیام خاصی را بشنود که اتفاقی و یا رویدادی و یا مفهومی را توصیف کند. برای مثال “هوا بشدت سرد شد و تمام پرندگان مهاجر به سمت جنوب راه افتادند” مشخص می کند که هدف نویسنده از بیان سردی هوا اشاره به مهاجرت است.
استفاده از کلمات کلیدی موضوع
بهترین امضای محتوایی یک پاراگراف است که در مورد موضوع اصلی نوشته شده است و علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، کلمات و عبارت های مرتبط نیز در آن دیده شود. برای مثال اگر شما قرار است در مورد بازار های مالی با کلمه کلیدی تحلیل تکنیکال یک پاراگراف به عنوان امضای محتوایی بنویسید، بهتر است که علاوه بر کلمه تحلیل تکنیکال از کلماتی مانند خرید، فروش، سیگنال و معامله و … نیز استفاده شود.
دلیل ایجاد امضای محتوایی
حال که نحوه نگارش امضای محتوایی را دانستیم نوبت به آن می رسد که بدانیم این امضای به چه علتی ایجاد می شود، امضای محتوایی به عنوان سند مالکیت شما به آن متن حاوی این امضا می باشد. در صورتی که کسی از همه یا قسمتی از امضای شما در مطالب خود استفاده کند، الگوریتم گوگل آنرا در صورت عدم درج منبع به عنوان سرقت ادبی تلقی کرده و نمره منفی برای کپی کننده در نظر می گیرد.
تصور کنید شما در یک حوزه به تخصصی دست یافته اید و تمام جنبه های آن را درک کرده اید، حال اگر بتوانید یک متن با کلی امضای محتوایی ارائه دهید؛ شما یک محتوای یونیک با قدرت فوق العاده برای کسب امتیاز از سوی گوگل تولید کرده اید و از سوی دیگر کار کپی برداران برای سواستفاده از نوشته خود را بسیار سخت نموده اید. پس اگر نویسنده متخصص هستید حتما مطالبی را ارائه دهید که هر پاراگرافش بتواند یک امضای محتوایی باشد و اگر مدیر سئو یک سایتی هستید به دنبال نویسندگانی باشید که درای امضای محتوایی در آن موضوع هستند.