جستجوی کلمه کلیدی و یا به عبارت درست تر جستجوی عبارت کلیدی یکی از پایه ای ترین اصول بهینه سازی موتورهای جستجو میباشد. در صورتی که شما بهترین مقالات را در سایت خود ارائه دهید و یا بیشترین محصولات با بهترین قیمت را داشته باشید اما از کلماتی مردم برای جستجو کردن استفاده می کنند، استفاده نکنید به هیچ وجه نمی توانید از طریق گوگل و یا موتور های جستجوی دیگر برای سایت خود بازدید و پیرو آن مشتری جذب کنید.
کلمه کلیدی Keyword چیست؟
کلمه کلیدی که به اصطلاح KW گفته می شود عبارت است از کلمه ای که کاربران اینترنت برای یافتن مطالب مرتبط با این کلمه، کلمه کلیدی را جستجو می کنند. برای مثال فرض کنید که در یک اطلاعیه اعلام می شود، افرادی که تاریخ تولد فرزندشان از سال 1400 به بعد است می توانند وام بگیرند. در این صورت به نظر شما افراد برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد در گوگل با چه کلماتی جستجو می کنند؟!
وام برای تاریخ تولد از سال 1400 به بعد
وام برای تاریخ تولد 1400 به بعد
وام برای افرادی فرزنددار
فرزند متولد 1400 به بعد
وام 1400
وام تولد فرزند
وام فرزند
هر کدام از موارد فوق احتمال جستجو دارد، اما بدون بررسی نمی توان گفت که کدام یک بیشتر جستجو شده است. برای یافتن جوای که کلمه کلیدی کدام است یک سری راه کار وجود دارد، هرچند که در برخی موارد با تجربه کاری بدون جستجو هم میشه تشخیص داد.
روش ها و ابزار های یافتن کلمه کلیدی
بهترین روش برای یافتن کلمات کلیدی استفاده از پیشنهاد هایی است که خود گوگل هنگام جستجو برای شما نشان می دهد، در واقع هنگامی که شما در کادر مخصوص تایپ گوگل شروع به تایپ می کنید گوگل کلمات و عبارت هایی که املای آنها با حروف تایپ شده برابر باشد و زیاد جستجو شده است به شما پیشنهاد می دهد. و همچنین شما می توانید بعد از جستجو در پایین صفحه نمایش نتایج پیشنهاد های گوگل را نیز مشاهده کنید. این پیشنهاد ها اکثرا به صورت عبارت های بلندتر ارائه می شوند.
اما به غیر از این ایزار هایی نیز وجود دارد که کلمات کلیدی را در اختیار کاربران قرار می دهند، هر کدام از این ابزارها یک سری ویژگی دارند برخی مشترک و برخی مختص آن ابزار است در ادامه به معرفی برخی از این ابزار می پردازیم.
سرچ کنسول گوگل
بعد از این که شما سایت خود را در سرچ کنسول ثبت کردین، در واقع سایت خود را به سرچ کنسول گوگل متصل می کنید گوگل شروع می کند اطلاعات مختلفی را از سایت شما و رفتار کاربران در سایت شما به شما ارائه دادن. یکی از این بخش های سرچ کنسول گوگل قسمت Performance است که یکی از اطلاعات ارائه شده در این قسمت کلمات کلیدی هستند که کاربران با جستجوی آن وارد سایت شما شده اند.
کیورد پلنر گوگل ادز
در این ابزار شما می توانید بعد از ورود به قسمت کیورد پلنر و انتخاب زبان و منطقه جغرافیایی (کشور) کلمه مورد نظر را جستجو و تحلیل کنید. در نتایج یک سری کلمات و عبارت هایی مرتبط با موضوع شما به همراه یکسری اطلاعات از جمله تعداد دفعات جستجو شده، به شما نشان داده می شود. طبیعتا عبارت هایی که بیشتر جستجو شده باشند و آمار آن صعودی باشد بهترین انتخاب برای عبارت کلیدی می باشد.
کلمات کلیدی بلند
استفاده از کلمات کلیدی بلندتر یا بعبارت ساده تر استفاده از عبارات کلیدی با تعداد کلمات بیشتر این شانس را به شما میدهد که در برابر سایت هایی با قدمت بیشتر بتوانید خودی نشان دهید تا در این عبارت های خاص به رتبه های بهتر برسید. چون رقبای شما شاید روی هیچ کدام از عبارت های کلیدی بلند شما دقیقا کار نکرده اند پس گوگل بخاطر اینکه شما دقیقا روی همان عبارت زوم کرده اید رتبه بهتری را برای شما در نظر می گیرد.
برای مثال شما فرض کنید سایتی در مورد لپ تاپ دارید و سایت نوپایی است. بطبع شما نمی توانیید به سادگی بر روی کلمه کلیدی مثل لپ تاپ، نوت بوک، سونی، ایسوس و یا هر برند دیگر رتبه بگیرید، چرا که رقبا قدری در این حوزه وجود دارد. برای برای اینکه سایت شما هم دیده شود بهتر است از عبارات کلیدی بلندتر استفاده کنید مانند لپ تاپ دانشجویی، لپ تاپ در رنج قیمتی فلان تومان، لپ تاپ سونی 5 هسته ای با گرافیک جدا و… .
جمع بندی در مورد کلمه کلیدی
پیدا کردن کلمه کلیدی چه مزیتی دارد که تولید کننده محتوا باید این همه جستجو کند و کلمه و یا کلمات کلیدی را استخراج کند؟ در پاسخ به این سوال، بطور کلی اگر محتوای ایجاد شده در هر زمینه ای با کلمه کلیدی مربوطه بهینه شود، هم کاربران بیشتر جذب این مطلب می شوند و هم اینکه باعث میشود گوگل به نوشته شما اعتبار بیشتری داده و رتبه بهتری را به صفحه و در نهایت سایت شما تخصیص دهد. بهینه سازی محتوا بر اساس کلمه کلیدی یک بحث کاملا حرفه ای و تخصصی می باشد که بزودی در مقاله دیگر در مورد آن بحث خواهیم کرد.