مدیران سایتهای حرفهای برای رتبهگرفتن سایتشان در یک مکان جغرافیایی ویژه، از سئو محلی یا (Local SEO) استفاده میکنند. سئوی محلی در واقع برای این است که سایتمان رتبه بهتری در یک مکان داشته باشد. اینکه اغلب سایتها علیرغم داشتن بازدید زیاد از کل کشور، نمیتوانند بازدیدی از یک منطقه جغرافیایی که بازار هدفشان است بگیرند، این مشکل به سئو محلی مرتبط است. نداشتن بازدید از یک منطقه جغرافیایی، برای شکستخوردن سایت، کافی است پس به سئو محلی توجه زیادی را داشته باشید.
سئو محلی چیست؟
وقتی در مورد خدمات یا کالایی در گوگل جستجو میکنیم، گوگل سایتهایی را که در نزدیکی ما قرار دارند را به ما نشان میدهد؛ مثلاً اگر شما عبارت بهترین کافههای شهر شیراز را جستجو کنید، کافههایی که در شهر شیراز هستند را برای ما نشان خواهد داد؛ یعنی تمامی سایتهای پیشنهاد شونده از قواعد سئوی محلی استفاده میکنند. سئو محلی را از زیرشاخههای جدید سئو میتوان دانست که تمرکزش بهینهسازی موتور جستجوی گوگل در یک لوکیشن مشخصی (موقعیت مکانی) است.
اهمیت سئو محلی
هر چقدر از اهمیت بالای سئو محلی بگوییم باز هم کم گفتهایم. اگر افراد یک شهر بخواهند کالا یا هر نوع خدماتی را در مرورگر سرچ کنند، سایتهایی که بصورت محلی نیز شدهاند را در صفحه اصلی نشان خواهد داد و این یعنی سایتهای سئو شده فروش و بازدید چندین برابری را تجربه خواهند کرد. در مقابل سایتهایی که قاعدههای سئو محلی در آن رعایت نشده است، با وجود بازدیدهای زیاد نمیتوانند مشتریهای بازار هدفشان را کسب کنند و در نهایت شکست خواهند خورد.
چگونه در سئو محلی موفق باشیم؟
بهطورکلی اگر بخواهید در زمینه سئو محلی کردن سایتتان موفقیتی را داشته باشید باید لینکهای واقعی و متناسب از سایتهای مختلف کسب کنید که به مکان جغرافیایی شما هدفگذاری شده باشد. در اینجا مواردی که باید در انتشار محتوا رعایت کنید را نشر میدهیم.
- میدانیم که رباتهای گوگل توانایی آنالیز شماره تماس، آدرس شما را دارند پس باید شماره و آدرس شما در تمامی صفحات درج شده باشد. درج اطلاعات در فوتر سایت به این دلیل که در همهجا تکرار میکند برای سئو کردن سایت مناسب است.
- تولید محتوا و انتشار محتوا در مقوله سئو محلی از اهمیت بیشتری برخوردار است. بالطبع محتواهای تکراری و ضعیف تأثیرات منفی را بر روی سایت خواهند داشت. هر صفحه سایت باید محتوای مخصوص خودش را داشته باشد و نباید این محتواها در جای دیگر سایت تکرار شده باشند.
- برخی افراد لینک سایتهای خودشان را در سایتهای متعددی پخش میکنند و خیال میکنند؛ چون تعداد لینکها پخش شده است، گام بزرگی در بهینهسازی و سئوی محلی سایتشان انجام دادهاند درصورتیکه اینگونه نیست. باید از سایتهای دایرکتیو محلی که معتبر هستند برای سئو محلی و بهینهسازی سایتشان بهره ببرند.
- یکی دیگر از پارامترهای مهم بر سئو محلی، بیان نظرات افراد در سایتتان است. برای اینکه کاربران بتوانند نظرات خودشان را درج کنند باید برای سایت خود یک صفحهٔ مشخصی در گوگل پلاس (+google) ایجاد کنید.
به طور حتم سپردن سئو محلی دست افراد متخصص میتواند نتایجی خیلی خوبی را برای سایت داشته باشد؛ پس بهترین اقدام برای سئو محلی کردن سایت، وجود یک سئوکار حرفهای میباشد.
اشتباهات رایج در سئو محلی
در زمینه سئو محلی اشتباهات مهلکی وجود دارد که منجر به خرابشدن روند رشد سایت میشود. برخی از این اشتباهاتی که اغلب سایتها انجام میدهند را بررسی میکنیم.
عدم استفاده از کد تلفن شهر
- درجنکردن شرکت آدرس
- عدم تکمیل پروفایل گوگل پلاس
- استفاده زیاد و بیش از حد کلمات کلیدی جغرافیایی
- استفاده از کلمات کلیدی نادرست
- نادیدهگرفتن سرعت سایت
در ادامه مقاله به بررسی تک تک عوامل فوق خواهیم پرداخت، اما نکته ای که باید حتما مورد توجه قرار گیرد، اولویت نداشتن هر یک از موارد نسبت به دیگری است.
عدم استفاده از کد تلفن شهر
یکی از مهمترین قاعدههای گوگل برای نمایش در موقعیت مکانی خاص، استفاده از شمارهتلفن شهرتان میباشد. اگر شماره شهرتان را در سایت درج نکنید، این قاعده مهم گوگل را ازدستدادهاید.
درجنکردن شرکت آدرس
گوگل، آدرس شرکت یا مجموعه را نیز فاکتور مهم خودش قرار داده است و بهراحتی میتواند آدرسهای پستی را بشناسد. درج و نوشتن آدرس خود علاوه بر نقشه گوگل و تصویری که مشخص کردید نیز بسیار مهم است؛ با این کار رباتهای گوگل، بهتر میتوانند آدرس محل شما را درک کنند.
عدم تکمیل پروفایل گوگل پلاس
گوگل پلاس فرصت بینظیری برای ایجاد یک صفحه اجتماعی برای کسبوکار شما است. گوگل علاقه شدیدی به صفحاتی دارد که اطلاعاتشان کامل است پس بعد از اینکه صفحه پروفایل خودتان را ایجاد کرید، تمامی اطلاعاتی که از شما خواسته شده است را تکمیل کنید.
استفاده زیاد و بیش از حد کلمات کلیدی جغرافیایی
گرچه روزهای ابتدایی سئو محلی بهگونهای بود که هرچقدر از کلیدواژه جغرافیایی استفاده میکردیم، رتبه بهتری را به سایت میداد؛ ولی امروزه به اینگونه نیست و گوگل متوجه این موضوع شده است. استفاده زیاد و بیش از کلمات کلیدی مکانی بیش از حد نمیتواند مانند گذشته رتبه خوبی را برای شما بدهد پس انجام این کار میتواند برای سایتتان مضر باشد.
استفاده از کلمات کلیدی نادرست
در سئو محلی سایت استفاده از کلمات کلیدی نادرست، تأثیرات مخربی را بر روی سایت میگذارد؛ پس از کلمات کلیدی نامناسبی استفاده نکنید. نکتهای دیگری که در سئو محلی مؤثر میتواند مؤثر باشد این است که سعی کنید در ابتدا از کلمات با سرچ کم، استفاده کنید؛ بعد از اینکه بهصورت تدریجی سایتتان پیشرفت کرد آنها را با کلماتی که بازدید بالاتری دارند، جایگزین کنید.
نادیدهگرفتن سرعت سایت
الگوریتم گوگل بهگونهای است که بهترین سایتها را در جستجوها نشان میدهد و از نشاندادن سایتهایی که دارای نقص و باگ هستند خودداری میکند. سرعت سایت با درنظرگرفتن سئو محلی و حتی بدون آن برای مخاطب لذتبخش است؛ لذا این موضوع نیز مؤثر است.
سخن پایانی
خب دانستیم که موضوع سئو محلی (لوکال سئو) که زیر مجموعه سئو است، برای سایت از تقدم زیادی برخوردار است. در ابتدای مقاله، سئو محلی (Local SEO) را وصف کرده و از اهمیت کثیر آن صحبت کردیم. در ادامه به لیستی از اقدامات که میتواند ما را در سئوی محلی سایت به موفقیت برساند اشاره کردیم؛ همچنین اشتباهات مهم و رایجی که در انجام سئو دیده میشود را بررسی کردیم تا این اشتباهات مانع پیشرفت سایتتان نشود.