هسته حیاتی گوگل یا همان Core Web Vitals در اوایل سال ۲۰۲۱ در ابزار سرچ کنسول گوگل ظاهر شد، این امر باعث شد تغییرات اساسی در الگوریتم های گوگل ایجاد شود. هر چند که گوگل در سالهای پیش از ۲۰۲۱ نیز از تغییر معیار ها به سمت معیارهای تجربه کاربری صحبت کرده بود، اما ظاهر شدن هسته حیاتی گوگل در سرچ کنسول باعث شد سئو کاران و دارندگان سایت ها و مدیران سایت این موضوع را بیش از پیش جدی بگیرند.
اما هسته حیاتی گوگل چیست؟ در واقع این هسته حیاتی گوگل معیارهایی است که گوگل برای امتیاز دهی و اعتبار سنجی سایت ها از آن استفاده می کنند، این معیارها به صورت دقیق و با در نظر گرفتن تجربه کاربری یا همان UX اعمال می شود.
به طوری که گوگل با این معیارها میتواند تا اندازه زیادی رفتار کاربران در هر صفحه وب را بسنجد، به طور ساده اگر بخواهیم در این مورد صحبت کنیم باید گفت که گوگل با ایجاد یک سری معیار های جدید توانسته است رضایتمندی و یا سردرگمی و روبرو شدن کاربران با مشکلات در یک صفحه از سایت را تا حد زیادی شناسایی کند. به عنوان مثال از روی رفتار ها و معیار هایی که دارد می تواند سرعت سایت، میزان تعامل کاربر با قسمتهای مختلف صفحه، میزان مفید بودن اطلاعات و غیره را شناسایی کند.
گوگل بعد از اینکه با استفاده از معیارهای هسته حیاتی گوگل رفتار کاربران را مورد سنجش قرار داد، با امتیاز دهی به این معیارها در واقع به آن صفحه از وب امتیاز می دهد و از روی امتیاز های جمع شده توسط انواع فاکتور ها رتبه آن صفحه مشخص می شود. به طور ساده تر اگر بخواهیم مطرح کنیم، صفحهای که اطلاعات مفیدی داشته باشد و رابطه کاربری ساده تر و آسان تری ارائه دهد، همچنین از سرعت معقولی برخوردار باشد می تواند در رتبه بهتری قرار گیرد.
اما نکته بسیار مهم این است که برای رسیدن به رتبه های بهتر نیاز نیست که تمامی معیارها را به نحو احسنت رعایت کنیم چرا که رتبه گرفتن در گوگل به صورت نسبی بوده و هر کس که بیشتر معیارها را مدنظر گرفته باشد در رتبه بالاتری قرار می گیرد.گوگل برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای سنجش این معیارها از یک سری منابع و سیگنال استفاده می کند.
از مهمترین منبع برای اخذ این اطلاعات می توان به مرورگر کروم اشاره کرد. در حال حاضر بیشتر افراد دنیا با توجه به اینکه گوگل کروم یکی از بهترین مرورگر ها با بیشترین امکانات می باشد، از این مرورگر استفاده میکنند و به همین دلیل درصد خطای اطلاعات جمع آوری شده توسط گوگل بسیار پایین می باشد.
معیارهای اصلی هسته حیاتی گوگل
- LCP (Largest Contentful Paint)
- FID (First Input Delay)
- CLS (Cumulative Layout Shift)